- Πνευματικά Δικαιώματα

Ένα βιβλίο για τα πρώτα βήματα της ελιάς  στον πλανητη .

Γράφει: Ο Μιχάλης Τρούλης*

Ο τίτλος του βιβλίου "ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ" υποδηλώνει την αξία και το νόημα της έκδοσης η οποία  αναδεικνύει την αφετηρία και τη συνέχεια του πολιτισμού μας, σε όλα τα επίπεδά του. Το φως που εκπέμπει η ιστορία της ελιας φωτίζει την ιστορία του  ανθρώπινο πολιτισμού.  Οι ρίζες της ελιάς είναι ρίζες του ανθρώπινου πολιτισμού.

Ο συγγραφέας της έκδοσης  Νίκος Γ. Μιχελάκης είναι Δρ. Γεωπόνος, Ερευνητής και πρωην Δ/ντής του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων. Ιδρυτής και επιστημονικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) από το 2002.kecrops sm1

Έχει δημοσιεύσει σε εθνικά και διεθνή περιοδικά εκατοντάδες ερευνητικές και συνθεκτικές εργασίες για τεχνικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά ελαιοκομικά θέματα. Έχει γράψει ο ίδιος και σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες, περί τα 27 συγγράμματα με θέματα σχετικά με την ελιά και το ελαιόλαδο. Αρθρογραφεί τακτικά από το 1980, υπογράφοντας άρθρα με τίτλο: "Ελαιοκομικά Νέα", σε τοπικές και αγροτικές εφημερίδες της χώρας. Παράλληλα, από το 2001 αποτελεί κύριο συντάκτη του μόνιμου περιεχομένου και των ενημερωτικών άρθρων της ιστοσελίδας www.sedik.gr του ΣΕΔΗΚ.

Το παρουσιαζόμενο βιβλίο είναι η Α’ έκδοση που εγινε με την υποστήριξη του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης και της Περιφέρειας Κρήτης. Τα κείμενα και οι φωτογραφίες είναι του συγγραφέα, οι διορθώσεις και η επιμέλεια Αρχαιολογικών θεμάτων έγιναν από την Αρχαιολόγο Χριστίνα Μιχελάκη και η εκδοση αφιερώνεται  στη μνήμη της συζύγου του συγγραφέα Άρτεμης, για την υπομονή και τη στήριξή της.

eksofillo

Το βιβλιο αρχιζει με το κεφαλαιο "βοτανική κατάταξη της ελιάς" στο περιεχόμενο του  οποιου  υπαρχουν αναφορές  για την θεση και καταταξή της  στο φυτικο βασιλειο  καθως και για την ετυμολογία και της Άγριας και Ήμερης Ελιάς.

Σημαντικές πληροφορίες για την πρώτη παρουσία της Ελιάς στον πλανήτη δίδει το κεφάλαιο "γεωλογικά τεκμήρια" στο περιεχόμενο του  οποίου  αναφέρονται στοιχεία  απο  γεωλογικά στρώματα και οργανικά απολιθώματα,   σύμφωνα με τα οποία η Ελιά  φαίνεται να προυπήρχε  του ανθρώπου  στον πλανήτη κατα  20 εκατ. χρόνια.

Σημαντικές είναι και οι Μυθολογικές αναφορές, όπως τα ιερά δέντρα και η θεά των Όφεων στην Κρήτη. Ο κότινος του Ηρακλή, η πρώτη άγρια ελιά, η ελιά της Αθηνάς και η πρώτη ήμερη ελιά. Επίσης, τα Αρχαιολογικά Ευρήματα, οι Ελαιώνες στις πινακίδες της Συροπαλαιστίνης, τα γραπτά και τέχνεργα στην Κρήτη. Η ελιά, ο καρπός και το λάδι στις πινακίδες της Κνωσού. Η ελιά στις τέχνες της Μινωικής Κρήτης. Τοιχογραφίες και πάπυροι στην Αίγυπτο.

Πολυ αξιόλογες είναι και οι ιστορικές μαρτυρίες. Οι αναφορές στα έπη του Ομήρου. Τα κοσμητικά επίθετα της ήμερης και άγριας ελιάς. Η διάδοση, η ιερότητα και καλλιέργεια της ελιάς. Η αποθέωση της ελιάς στην αρχαία Ελλάδα. Καταγωγή και εξάπλωση της ελιάς. Η Έξοδος από τη Μεσόγειο. Η μετανάστευση στην Αμερική. Στο Περού και στη Χιλή οι πρώτες ελιές. Η εξάπλωση στην Ασία, στην Ωκεανία, στην Αυστραλία, στη Νέα Ζηλανδία, στη Νότια Αφρική

ΜΙΧ ΤΡΟΥΛΗΣ ΡΙΖΕΣ

Η ελαιοκομία σήμερα στον κόσμο. Ελιά και λάδι στη διατροφή διαχρονικά. Ελαιόλαδο και υγεία. Διοσκουρίδης, Ιπποκράτης. Μεσογειακή διατροφή. Ελιά και λάδι  στον Αθλητισμό. Ελιά και λάδι στις θρησκείες. Η ιερότητα της ελιάς και του λαδιού στην αρχαία Ελλάδα.  Ειρεσιώνη, το κλαδί ελιάς στα κάλαντα των αρχαίων. Ελιά και λάδι στην Παλαιά Διαθήκη. Ελιά και λάδι στη Καινή Διαθήκη. Το ελαιόλαδο ως μέσο φωτισμού διαχρονικά. Το ελαιόλαδο στον καλλωπισμό. Οι απαρχές της εμπορίας. Οι πρώτες τεχνικές της καλλιέργειας. Η έκθλιψη του ελαιοκάρπου. Χρήσεις ξύλου, κλαδιών και φύλλων.

Για όσους το επιθυμούν να προχωρήσουν την έρευνα και μελέτη για το ίδιο θέμα προτείνεται πλούσια βιβλιογραφία. Οι ρίζες της ελιάς στην ανάδειξη του ελληνικού ελαιόλαδου είναι ένα ανεξάντλητο θέμα.

=================